Actuele mededelingen Diaconie

Collecte zondag 1 september

Op zondag 1 september beginnen we weer met een nieuwe projectcollecte. Komende maanden staan we weer stil bij de Sifra Foundation

Moedersterfte, iets wat regelmatig voorkomt in Oeganda en Rwanda. Sifra Foundation, een stichting die zich inzet voor moeders en pasgeboren baby’s in Oeganda en Rwanda geeft voorlichting over zwangerschap, geboorte en kraambed in afgelegen dorpen. Op deze manier krijgen vrouwen kennis over gezond leven, alarmsignalen en het belang van medische zorg. Door deze kennis kan de vrouw zelf de eerste stappen zetten naar een gezondere toekomst voor haarzelf en haar kinderen, waardoor moeder- en kindsterfte vermindert. De vrouwen ontmoeten elkaar tijdens een training en krijgen een eenvoudige gezonde maaltijd aangeboden. Veel vrouwen ervaren de voorlichting als levens veranderend.

Wilt u hier aan meewerken? Steun het werk van Sifra Foundation.

Alvast bedankt!

Voor meer informatie kijk op: www.sifrafoundation.com

Collecte zondag 8 september

De derde collecte op zondag 8 september is bestemd voor pastoraal diaconaal centrum De Herberg.

Pastoraal Diaconaal Centrum de Herberg wil als verlengstuk van de plaatselijke kerkelijke gemeente een tijdelijk huis en geestelijke begeleiding bieden aan individuele gemeenteleden die, om wat voor reden dan ook, even afstand willen nemen van hun woon/werksituatie en zich willen bezinnen op levensvragen. Daarbij kunnen psycho-sociale problemen een rol spelen.
De stichting tracht haar doel te bereiken door het bieden van:

– een christelijke leefgemeenschap

– individuele geestelijke begeleiding door professionele begeleiders

– een beperkt dagprogramma, rust en ruimte

– advies m.b.t. nazorg

– informatie en advies aan de plaatselijke gemeente

Christus ontfermt Zich over mensen die (te) veel zorgen hebben. In navolging van Hem heeft de christelijke gemeente oog voor de naaste die beschutting tegen de storm nodig heeft. Maar soms is er meer nodig dan pastorale zorg vanuit de gemeente. Om die reden is Pastoraal Diaconaal Centrum de Herberg in het leven geroepen. De Herberg is in 1993 geopend op initiatief van de IZB, in samenwerking met 300 diaconieën en met de Generale Diaconale Raad van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk. Sindsdien wordt de Herberg door veel meer diaconieën gesteund, afkomstig uit de breedte van kerkelijk Nederland.

Zoals gezegd wil dit huis (op het landgoed De Pietersberg in Oosterbeek) fungeren als een verlengstuk van het pastorale/diaconale werk dat in de gemeente plaatsvindt. De liefde van Christus wordt hier vertaald in gesprekken, bijbelbesprekingen, aandacht van stafleden en vrijwilligers, ontspanning en cursussen. De Herberg is geen therapeutisch centrum, maar een plaats om tot rust te komen. Daardoor worden gasten geholpen om het evenwicht in het leven en zicht op Hem te (her)vinden. De Herberg doet haar werk vanuit de gereformeerde traditie. De gasten zijn afkomstig uit de breedte van christelijk Nederland.

Collecte van harte bij u aanbevolen.

In memoriam: Teun den Dulk

Als Inloophuis willen ook stilstaan bij het verlies van Teun den Dulk. Als mede oprichter en vaste gast was Teun iemand die onlosmakelijk met het Inloophuis verbonden was.

Het begon in 2009 toen er een verzoek van de diaconie kwam om een inloophuis op te zetten voor mensen die behoefte hadden aan een praatje en wat sociaal contact. Teun (toen diaken Ontmoetingskerk) en Hilly Pijnacker (diaken Dorpskerk) maakten de plannen hiervoor.

Ook Teuns vrouw Greet wilde hierbij helpen. Met het echtpaar Wim en Aly v/d Niet werden de plannen concreet. Er werden vrijwilligers gevonden en zo startte de eerste ochtend op 5 januari 2010 in de hal van de Ontmoetingskerk.

De eerste jaren bestond het team uit Teun & Greet als stuwende krachten, echtpaar v/d Niet en Jack & Agaath van Duijn. In de jaren kwamen er steeds meer gasten. Er werd koffie geschonken en gedronken, praatjes gemaakt, spelletjes gespeeld, gesjoeld enz. Teun was altijd vroeg aanwezig om de stoelen, tafels en spelletjes klaar te zetten, koffie te zetten enz.

Nadat Teun en Greet in 2016 hadden aangegeven te willen gaan stoppen, was het begin 2017 zover. Maar helemaal loslaten konden ze toch niet! Op de achtergrond bleven zij meedenken en met raad en daad het Inloophuis bijstaan. Natuurlijk bleven ze het Inloophuis trouw, maar nu als gast. Zelfs tijdens zijn ziekte genoot Teun van de bezoekjes.

Hij had naar eigen zeggen een mooi leven gehad en ging vol vertrouwen naar zijn hemelse Vader en naar HUIS!

Wij zullen hem erg missen als uniek mens, als vriend voor velen onder ons, als vrijwilliger en als gemeentelid in de kerk.

Wij wensen Greet en de familie heel veel kracht en liefde toe nu zij na zoveel jaren samen met Teun alleen verder moet.

Wijnie Schuitemaker

Wilt u het werk van de diaconie in uw gebeden gedenken? Alvast dank daarvoor!

Namens alle diakenen een hartelijke groet.

Ronald van der Horst